Michelle-in-Myanmar.reismee.nl

Alweer een maand hier

Ik woon hier vandaag precies een maand, de tijd vliegt hier zo voorbij. Dit is de eerste keer dat ik me echt thuis voel in een ander land, mensen begroeten me overal en de kinderen knuffelen me elke dag.

Een vrouw spreekt me aan op straat, ze vraagt of ik les geef op de school en we raken snel verwikkeld in een langer gesprek. De vrouw is een docent en geeft studenten bij haar thuis les. Ze wil graag met buitenlanders in contact komen om haar Engels en die van haar studenten te oefenen. Het gaat hier om vier studenten van de universiteit. Volgende week ga ik hiermee van start, ben benieuwd wat deze extra ervaring met mij zal doen.

Sinds afgelopen maandag werk ik nu ook op een zomer school. Twee lokale mensen van buitenaf hebben me hiervoor gevraagd tijdens mijn beeldende vorming les. Ik geef nu dus Engels aan twee groepen op deze basisschool. Op maandag en dinsdag anderhalf uur Engels met kinderen variërend van vijf tot veertien jaar oud en op woensdag en donderdag een klas vol kinderen van vier jaar oud. Een uitdaging, dat kan ik het wel noemen. Het differentiëren gaat met deze doelgroep en met dit vak toch best lastig. Je wilt dat de kleinste het begrijpt, maar ook dat het een uitdaging blijft voor de oudste van de groep.

Het schoolgebouw heeft een niet al te groot klaslokaal. De andere kinderen zijn in mijn lessen dus buiten of liggen boven te slapen. De kinderen zijn heel enthousiast en erg leergierig. Ze komen één keer in de zoveel tijd even gedag zeggen, ze reageren verwonderd wanneer ik ze kan begroeten met hun taal. Mingalaba, een woord dat ik veel heb geoefend voordat het goed in mijn geheugen bleef hangen. Het is niet erg lastig zou je denken om te onthouden, maar met alle overlaad aan namen en informatie is het toch nog een hele klus.

Voor het project in de school waar we proberen van afval leermateriaal te maken heb ik al een paar dingen uitgeprobeerd. Volgende week gaan we van deze ideeën en kleine try-out aan elkaar laten zien. De leermaterialen die goed blijken te werken zullen we uiteindelijk maken voor de klassen in de onderbouw.

Hiernaast begin ik volgende week in de houtwerkplaats, omdat ik met het idee kwam een kast met plantjes te maken voor buiten op het schoolterrein. Het tuintje op het dak van het jongenshuis word namelijk weinig gezien en een beetje vergeten als je de uitgedroogde planten ziet hangen. Ik hoop dat de kast een leuke uitstraling geeft en dat de plantjes nu beter verzorgd zullen worden.

Iets betekenen voor de mensen van hier, dat kan ik in ieder geval genoeg!


Reacties

Reacties

Bennie

Erg mooi om zo te lezen ookal heb al zoveel leuks/moois van jou zelf gehoord!

Zoals altijd wil je ook daar weer zoveel mogelijk doen voor de mensen om je heen.
Prachtig!!

Ik mis je! Xxx

Mirjan

Mooi om te lezen Michelle fijn dat je het goed naar je zin hebt en je thuis voelt geniet van deze ervaring sucses verder met alles gr mir

Nico

Lekker bezig, Michelle. Begreep ik het goed dat je samen met Dean (Htoo Twin) de kast gaat maken in het jongenshuis? Dat zou geweldig zijn!

Marga

Het is zo fijn om te zien dat het allemaal lekker gaat goed bezig meisje wij hvjxxxx ????????????. Gr pa en ma

Jane

Wat gaat de tijd toch snel en wat heb je toch in deze korte periode veel gezien, beleefd en geleerd.
Prachtige verhalen om te lezen. Een balletje kan toch heel snel gaan rollen, zoals het geven van Engelse lessen... Geweldig!
Geniet van de laatste weken.
Groeten,
Jane

Roel

Je kunt wel merken dat je volop geniet. Nog veel plezier.

Michelle (blogger)

Ik geniet hier elke seconden. Het is soms niet te beschrijven wat ik hier mee maak. Voor het jongenshuis gaan we inderdaad een kast maken. We zijn er al mee bezig! Het idee is om van gebruikte flessen plantenpotjes te maken en deze erin te leggen. Zo worden de flessen ook nog eens hergebruikt en niet allemaal weg gegooid. De kast zal buiten voor het jongenshuis komen te staan om een leuke uitstraling te geven.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!