Michelle-in-Myanmar.reismee.nl

Met de leerlingen naar het museum

Samen met de leerlingen van The Little Angels hebben we bedacht om naar het museum te gaan, dit als afsluiting van al mijn lessen. In mijn les kwam ik erachter dat geen van de kinderen ooit in een museum was geweest dus dacht ik, tijd om dit eens te organiseren. Het museum heb ik al eens eerder bezocht maar toen was ik alleen waardoor ik de kinderen al een beetje kon voorbereiden op wat ze gingen zien. Ook heb ik in de voorafgaande lessen kunnen bespreken hoe mensen zich gedragen in een museum.

Met twee andere begeleiders gaan we met de groep leerlingen op pad. We worden opgehaald door een ouder van een student met een klein busje. Zoals gewoonlijk willen ze dat ik voorin ga zitten, toch laat ik weten dat ik achterin ga zitten bij de rest. Dit geeft de ruimte om in het busje de dansjes te oefenen die we in de les vaak doen en kunnen alle kinderen nog even hun energie kwijt, dat is fijn want dadelijk moeten ze een tijdje luisteren en zich rustig gedragen.

Naast alle studenten gaat er ook nog een dochter van één begeleidster mee. Met deze groep worden we rond geleid door het museum. Aangezien het de eerste keer voor de kinderen is en het niveau van de leerlingen hun Engels nog niet hoog genoeg is bespreek ik met de rondleidster dat het het beste is om de rondleiding in het Birmees te doen.

Bij de eerste twee vitrines worden er veel foto’s gemaakt en worden deze onder de leerlingen ook aan elkaar getoond tijdens de uitleg waardoor dus ook reacties ontstaan en een klein beetje rumour ontstaat, dus maak ik van het eerste stille moment gebruik om uit te leggen dat we het beste de foto’s na de uitleg kunnen maken. Ik geef na elke uitleg ze even de tijd om foto’s te maken voor degene die dat willen. Na dit gesprek was iedereen veel aandachtiger aan het luisteren.

Bij elke ruimte worden er dingen verteld maar daarnaast is er genoeg ruimte om zelf even rond te kijken. De leerlingen maken volop foto’s en komen ook met vragen maar wat ze precies zeggen hoor ik van de begeleidster die mee is, want al kan ik een beetje Birmees de meeste gesprekken zijn voor mij nog moeilijk te volgen. Tussendoor oefen ik met de leerlingen Engels door kleuren die we terug zien in de werken te benoemen en ook hoe we de werken noemen (schilderij, beeld, foto). In het museum is veel te bewonderen.

Het is een cultureel museum waarbij onder andere de oude ambacht tentoon word gesteld en de kleding die ze vroeger droegen.

Na de rondleiding wachten we buiten op het busje en in de tussen tijd houden we een pauze en deel ik fruit uit dat ik had meegenomen, onvoorstelbaar hoe blij iedereen kan zijn met zoiets kleins.

Aan het einde van de dag ben ik vooral trots op de leerlingen, ze hebben goed geluisterd en leken ook erg geïnteresseerd. Een week later wanneer voor mij de laatste les is besteed ik tijd om alles terug te halen van wat we in het museum hebben gezien. Ik geef de opdracht een werk te kiezen om na te tekenen. Uit hun hoofd komen de eerste krabbels op het papier. Na deze opdracht bespreken we wat iedereen heeft gekozen en krijgt iedereen de mogelijkheid om wat te vertellen over deze nieuwe ervaring.

Het organiseren van deze trip was een succes!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!