Michelle-in-Myanmar.reismee.nl

Watervalfestival Thingyan 2017

De dag na het aanzoek begint het Waterfestival, voor degenen die dit festival niet kennen dit is een boeddhistisch festival wat in totaal 5 dagen duurt. Het is de manier hoe hun het nieuwe jaar vieren. De datum word berekend door middel van de Birmaanse kalender. De eerste vier dagen giet iedereen water over je heen dit staat voor het zuiveren van de ziel, dit zorgt voor een goed begin van het nieuwe jaar. De laatste dag is het nieuwjaar en zijn de meeste birmezen vrij, waardoor bijna alle winkels en restaurants gesloten zijn.

Ben en ik maken het festival de eerste dag mee in Bagan samen met een onze tourgids. In de ochtend en vroege middag zijn we tussen de tempels en op een plek waar ze handgemaakte decoratie maken. Tijdens deze scooter rit worden we maar een paar keer nat gegooid (gezuiverd). In de middag besluiten we langs de drukste plekken van het festival te gaan. Grote podiums die speciaal zijn gemaakt voor dit festival met harde muziek en vrolijke, dansende mensen.

De mensen hebben potjes, flessen, emmers en tuinslangen, brandslangen waarmee ze proberen zoveel mogelijk mensen te zuiveren. Het water wat gebruikt word is niet altijd kraanwater er word water uit putten gehaald, water uit tonnen met grote ijsklonten erin en water met parfum. Uiteindelijk worden we helemaal doorweekt opgehaald door de hoteleigenaar met zijn pickup, die vroeg of wij het leuk vonden om achterin de laadbak te gaan staan. Door de natte kleren en de wind die we opvangen word het opeens heel koud en ook in de pickup worden we meerdere malen nat gespoten.

De dag hierna keren we terug naar Mandalay met het vliegtuig. Hier ontvangen we weer vele knuffels van de kinderen die blij zijn ons weer te zien. 's Avonds krijgt Zuzu het verhaal van het aanzoek als eerste te horen, we eten gezamenlijk en kijken de film van Moana en dit alles doen we op het dak van ons slaapverblijf. Het klinkt misschien heel gek.. maar het voelt alsof we een gezinnetje zijn. Het voelt hecht, vertrouwd en of we elkaar al veel langer kennen.

De derde dag van het festival vertrekt Ben in de ochtend naar het vliegveld. Het is erg lastig om voor een tweede keer afscheid te nemen. Deze twee weken zijn voorbij gevlogen. Terwijl we zoveel hebben gedaan en gezien. Doordat de kinderen met mij het waterfestival willen meemaken heb ik genoeg afleiding. Als we bij de main stage komen kijk ik mijn ogen uit. Het verkeer staat helemaal vast en de weg ligt vol met water. Kleine kinderen kunnen erin zwemmen. De podiums zijn reusachtig en bekende birmezen staan op te treden.

Het is een bijzonder feest met een mooie achterliggende gedachten. De andere kant van het verhaal is wel dat er 285 mensen zijn omgekomen tijdens dit festival. Daarnaast zijn er nog 1.073 mensen gewond geraakt. In totaal zijn er 1.200 strafbare feiten gepleegd als diefstal, drugsgebruik en moord. Bron: Myanmarese staatkrant New Light of Myanmar.

Ikke

Skon zeg mag ik met nieuwjaar jullie ook nat komen spuiten en natuurlijk jullie mam en pap ook ??

Michelle van Asperen

Dat meemaken in Myanmar was voor mij al meer als genoeg. We houden het hier in Nederland maar op een drankje.

Nico

Gaaf dat je dit festival meegemaakt hebt. Ik ben inmiddels 19 keer in Myanmar geweest, maar nog nooit in april. Ik hoop het nog eens mee te maken. En Zu Zu is echt een schatje hè!

Michelle van Asperen

Hee Nico, Hopelijk kun jij dit ook eens meemaken in april. Het is zeker de moeite waard! Ik mis Zuzu en ook vele andere nog elke dag.